המחיר של 'להיראות מושלמים' ולשחק אותה ש- "הכל בסדר" …

כמה כאב מסתתר מאחורי מלחמות האגו הפנימיות…

  • כמה פעמים פגשת מישהי או מישהו ובמבט אחד קיבלת התרשמות מסוימת?
  • כמה פעמים ניסית להראות שאצלך "הכל בסדר", כשלמעשה הדברים לא ממש כך?
  • כמה פעמים שמת שריון מגן כדי לשדר חוסן חוזק ונחישות,
    כשעמוק בפנים מסתתר אפרוח עדין שרק רוצה ליטוף?
  • כמה עצוב לגלות, שאנשים מתרחקים ממך או לא מבינים אותך,
    רק מפני שלא הבאת את עצמך באמת ובאותנטיות?
  • כמה מתסכל להבין שנשארת לבד בתחושה די אבודה,
    רק מפני ששידרת "עסקים כרגיל"… ולא העזת לבקש עזרה?
  • כמה אנרגיה בזבזת על להסתיר את האמת ולנסות לייפות אותה?

אני פוגשת בקליניקה אנשים מדהימים, חכמים, נבונים, משכילים, ערכיים, מטופחים, יפים…
הם משתפים אותי בחוויה המתסכלת עד כדי ייאוש.
מדובר בפער הענק בין מי שהם באמת, מה שהם מרגישים בפנים,
לבין מה שהסביבה קולטת מהם…

עד כמה מפתיע הפער בין האמת, לבין מה שמשתקף כלפי חוץ.
מצבים אלה משפיעים על התפקוד בכל תחומי החיים, על מערכות היחסים,
וכמובן גורמים ליצירת מציאות הפוכה לזו עליה הם חולמים.

 

סיפורה של חני הוא דוגמה לכך:

 

חני ניסתה בכל דרך להסתיר את ההתמודדות היומיומית שלה,
עם בעיות הקשב והריכוז של סיגל ביתה המתבגרת.
לחני היה חשוב לשמור על המסגרת הקיימת בביה"ס היוקרתי אליו רשמה את סיגל.
ההשתייכות לאותו מוסד לימודי היוותה בעבורה עדות וסמל להצלחה,
חלק מהמעמד ומהתדמית החברתית שהייתה כל כך חשובה בעיניה.

בכל יום קיבלה חני טלפונים מביה"ס.
בנוסף הוזמנה לפגישות עם המחנכת וההנהלה בכל שני וחמישי.
חני סיפרה לי עד כמה סבלה והייתה כל הזמן במתח בהיכון ובסטרס מהמצב.
פעמים רבות נאלצה חני לצאת באמצע יום עבודה, או התנהלה מחוסרת אנרגיה,
מה שפגם בעבודתה והביא לבסוף לפיטוריה.

מעבר לכך היה עליה להתמודד עם התסכול של סיגל, לתת לה המון תגבור ושיעורי עזר,
כדי להתאים את עצמה למסגרת ולרמת הנדרשת.
מסתבר שהצורך למצוא חן ולרצות את ההורים והמורים גרם לסיגל לפתח אנטי רציני,
הן כלפי הצוות החינוכי והן כלפי ההורים.

האנטי בא לידי ביטוי בקשיי השתלבות חברתיים, שהובילו לדכדוך.
סיגל חשה תסכול רב מהתחרותיות וההשוואה לאחרים,
קושי להספיק את כל המטלות הלימודיות, מתח וחוסר שינה, שגרמו לה למצבי רוח.
כל המצב גרם לסיגל לרצות לברוח מביה"ס ולעזוב את הלימודים בכלל.

בתהליך עמוק של התבוננות על השתלשלות העניינים,
שיקפתי לחני איך ההתנהלות בסיטואציה הובילה למועקה שהיא חשה.
במקביל ערכנו סימולציה בה אני בתפקיד הבת וחני בתפקידה כאימא.
בתוך התהליך חני הצליחה לראות את הדברים מנקודת המבט של סיגל,
ולהבין איך היא מרגישה, מה עובר עליה ולמה היא זקוקה.

 

תוך כדי כך חני פרצה בבכי קורע לב…

כשחני נרגעה, ביקשתי ממנה לשתף אותי במה שהיא מרגישה.
חני אמרה לי בקול רועד שהיא ממש מיוסרת ומרגישה שטעתה בשיקול הדעת שלה כאימא.
היא הוסיפה ונימקה שהייתה בטוחה שהיא פועלת בצורה הכי נכונה עבור סיגל שלה.
חני הרגישה שהיא נלחמת על החינוך הכי משובח ועל המסגרת הכי מתאימה לסיגל.
היא ציינה עד כמה הייתה חשיבות עליונה בעיניה לכך שסיגל תלמד דווקא שם.

בתוך התהליך שעברנו יחד, חני הבינה שהיא פספסה למעשה את הדבר הכי חשוב –
את הבריאות הנפשית של סיגל הבת, וכמובן את שמחת החיים והחיוניות שלה עצמה.
ברגע של תובנה ובהירות, ובידיעה עד כמה ההסתרה והאילוץ להתאים בכוח,
למסגרת לוחצת שאינה מתאימה, יצרו שרשרת של טעויות בשיקול הדעת ובבחירות,
תוך התעלמות מוחלטת מהצרכים ומהרצונות של סיגל,
ומהיכולת לעמוד בסטנדרטים הגבוהים שהוכתבו מלמעלה,
הסכימה חני לוותר על 'המושלמות' המזויפת.

בעקבות הגילוי וההתעוררות, עשינו יחד חישוב מסלול מחדש,
כדי לדייק את הבחירות של חני בהתאמה לצרכים וליכולות של סיגל.
בהמלצתי החלה חני ליצור פגישות של זמן איכות וכיף עם סיגל,
שלא היו קיימות ביניהן קודם לכן לאור היחסים הטעונים.
הן יצאו להליכות בפארק ובשפת הים, בילו יחד ביום כיף.

ביקשתי מחני לספר לי על התחביבים של סיגל, ומה היא אוהבת לעשות,
ואיך ניתן לשלב את זה בעשייה משותפת לשתיהן.
כתוצאה מכך חני וסיגל חזרו לאפות ביחד ולהכין קינוחים כמו שאהבו לעשות בעבר.
תוך כדי כך הן החלו לשוחח ולהיפתח זו לזו.

הדגשתי בפני חני עד כמה חשוב שתשתף את סיגל בהרגשה שלה,
לתת לה להרגיש את השינוי בגישה כך שסיגל תרגיש שהיא רוצה בטובתה.
הזכרתי לחני לשאול את סיגל תוך כדי שיחה, איך היא מרגישה ולמה היא זקוקה,
ומה היא חושבת על כל הסיטואציה שנוצרה בבית הספר.

בנוסף המלצתי לחני להכין לעצמה רשימה של תכונות אופי וכישורים שיש לסיגל,
כדי שתוכל להדגיש אותן בשיחות ביניהן.
הבהרתי לחני את החשיבות העצומה להראות לסיגל כמה היא מעריכה אותה ויקרה לה,
לחזק אותה במחמאות ובמילה טובה מהלב בכל הזדמנות, על כל עשייה או מאמץ אפילו קטן.
כמו כן ציינתי בפני חני עד כמה חשובה הקירבה הפיזית של חיבוק ונשיקה.

השינוי המבורך לא איחר להגיע. ההקשבה והפתיחות עשו את שלהן.
חני הפכה מודעת יותר ויותר לצרכים המדויקים של סיגל בהתאמה לנתונים שלה.
כתוצאה מכך הצליחה חני לראות את עוגמת הנפש והחוויה הכואבת גם מהצד של סיגל.
חני התרגשה לגלות את החופש, את התקשורת המקרבת והפתוחה, שהגילוי הזה הביא אתו.
נוצרה קירבה מאוד גדולה בין חני וסיגל.
הן הצליחו כעת לנהל שיחות נפש, להביע רצונות והבנה הדדית.

בפגישה הבאה סיפרה לי חני בהתרגשות שסיגל אמרה לה,
שהדבר הכי מתסכל מבחינתה, שלא משנה מה היא עושה וכמה היא משקיעה או מתאמצת,
שום דבר לא מספיק טוב…וכאילו חני יחד עם המורה והמנהלת עשו יד אחת נגדה.
חני חיבקה חזק את סיגל וביקשה ממנה סליחה…
היא הוסיפה וציינה שסיגל אמרה לה:
"סוף סוף אני מרגישה שיש לי אימא שאכפת לה ממני באמת ולא רק מה-"מה יגידו"…
פעם ראשונה שאני מרגישה שיש לי בית חם וביטחון, שאת מבינה אותי ואת לא נגדי."

העיניים של חני נצצו. היא ממש התרגשה ושמחה לראות איך השינוי בהתייחסות לסיגל,
נתן לה את הביטחון, ההכלה וההגנה להן הייתה כל כך זקוקה.
התהליך המבורך הוביל למעבר של סיגל למסגרת חדשה ומתאימה.
בזכות המעבר היא הצליחה להשתחרר מהסטיגמות, להתחבר מחדש לעוצמות שלה,
להיות מקובלת בחברה, להפוך לתלמידה טובה, משקיעה ומוערכת.

במפגש הסיום חני חייכה בשביעות רצון וציינה שהכי חשוב מבחינתה,
שסיגל חזרה להיות שמחה מרוצה ולהאמין בעצמה.
כל האווירה בבית ממש השתנתה לטובה והיא מרגישה שהיא ניצחה את המשבר.


המקרה של חני הוא רק דוגמה

ישנן עוד דוגמאות רבות במגוון תחומים המשפיעים על מצב הרוח, על הקריירה,
על התפקוד, על הבריאות הפיזית והנפשית, על היכולת ליצור זוגיות יציבה,
וכמובן לשמור ולטפח זוגיות קיימת.

כל מערכות היחסים שלנו מושפעות מהתקשורת שלנו עם עצמנו.

מתוך העולם הפנימי שלנו משתקפת לה המציאות החיצונית איתה אנו מתמודדים.

כדי לגרום לדברים להיות הרמוניים יותר, יש צורך לעשות בדק בית פנימי.
לפעמים הצורך להסתיר את הכאב ואת ההצפה הרגשית הפנימית,
גורמת לנו להתעטף בשכבות הגנה של שכלתנות, רציונל, אגו ושאר הגנות.
כשאנחנו בגוף אנושי האגו הכרחי, אבל חשוב לשים לו גבולות ולשאוף לאגו מאוזן.
אגו יכול לשמור עלינו אך באותה מידה להפוך לאויב שלנו,
להיות הגורם העיקרי לחוסר אהבה ולחוסר מימוש.
פעמים רבות אנו הופכים שבויים של האגו שלנו,
מה שגורם לכך שאנחנו משיגים בדיוק את התוצאות ההפוכות.


הבשורה היא שאת האגו ניתן לאלף.

את מה שאנו משדרים לסביבה אפשר להחליף.
חשוב לזכור שהכל מתחיל מבפנים.
כאשר עושים שלום פנימי ומאווררים רגשות חבויים –
ניתן להתחיל מחדש ולצאת לדרך חדשה ונעימה.

 

חבל לסבול ולבזבז זמן יקר והמון אנרגיות על לברוח להסתיר ולהסתתר.
כאשר מסירים את המסכות ומתבוננים פנימה לעומק,
מגלים שהמחיר המצטבר של להישאר במקום המדשדש הוא מאוד יקר ומתסכל.
מחיר כבד לאין ארוך לעומת היכולת לחיות באינטגריטי,
מתוך ויתור על הצורך להיראות מושלמים,
כשבפנים בעמקי הנפש והלב הכל מתפרק לרסיסים.

אין צורך להיות מושלמים, רק להיות שלמים עם עצמנו ועם הבחירות שלנו.

זה ההבדל הדק שיוצר את תחילתו של השינוי ומביא מהפך חיובי לחיינו.

 

  • אם גם לך יש תחושת פספוס, אך לא ברור לך מה צריך לעשות כדי שכל זה ישתנה.
  • אם המציאות שלך שונה מזו שדמיינת.
  • אם נמאס לך מהסטריאוטיפים והדעות הקדומות וברצונך להתחבר
    לחיים האמתיים, הפשוטים, וליהנות מתקשורת מיטיבה עם עצמך ועם הסביבה.
  • אם הגעת למסקנה שהמחיר כבד מדי, רוצה שינוי,
    אך השאלה: "מאיפה מתחילים?" מטרידה אותך…

אני מזמינה אותך ליצור אתי קשר.
יחד נתבונן פנימה ונפתח את הפלונטר.
נשחרר את המיותר ונסדר את חלקי הפאזל מחדש,
כך שהשלם שלך יהיה גדול מסך חלקיו.


באמצעות "שיטת הילה™" אותה פיתחתי,

ניתן לזהות את השורש של הדברים, ליצור ריפוי,
לנקות ולשחרר את משקעי העבר, להחליף אמונות מגבילות באמונות מקדמות,
לאמץ דפוסי חשיבה והתנהלות חדשים,
כדי שהחיים שלך ימריאו, ותהיה לך תחושת סיפוק ושביעות רצון.

בהמון א ה ב ה
הילה


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *